Мотивація — дрова, воля, вогонь. Чим більше особиста мотивація, тим краще горить. Мотивація — ось, що зараз активно цікавить людей, охочих до розвитку. Що ж таке мотивація, як вона працює і чому не працює? Будемо розбиратися.
Загальновідомо мотивацію можна розділити:
- на «батіг» і «пряник»,
- негативну і позитивну,
- на те, від чого біжимо і те, до чого біжимо.
Зараз все більше і більше лунають заклики до мотивації позитивної, «батіг» намагаються ігнорувати і взагалі не згадувати. І скрізь і всюди лунає голос «Батіг це погано, не ефективно і т.п». Брехня! Батіг чудово працює скрізь і всюди … але, на жаль, недовго. Ним можна зрушити з місця, змусити розігнатися, почати. А потім … потім починається оцінка: а чи треба взагалі, чи треба так швидко, чи треба в цьому напрямку і т.п.
А що ж пряник? Пряник практично не може зрушити з місця, зате підтримувати рух пряник допомагає чудово. Але знову ж все має свій термін і знову починається оцінка: чи варто він того, чи не занадто багато зусиль і т.п. Мало того батіг і пряник можуть мінятися місцями.
Як так? — Запитаєте ви. Ось так. Адже як говорить мудрість багатьох поколінь «Переваги — це продовження недоліків, а недоліки продовження переваг». Будь-яка річ, подія, людина мають властивості. І ось ці властивості ми і оцінюємо, навішуємо ярлики — погане, хороше. Як там «добрим словом і кулаками можна домогтися більшого, ніж просто добрим словом». Альтернативи, різні можливості, ймовірності — ось на чому можна створити мотивацію, тільки свою особисту — найефективнішу.
А якщо мотивація потрібна для багатьох? Тоді доводитися узагальнювати, розмивати мотивацію, щоб кожен міг знайти в ній щось своє. Адже ми бачимо, чуємо, відчуваємо світ по-різному і вміє спостерігати це очевидно. Як у притчі: «На вулиці стояло дерево. Йшов у сутінках закоханий, побачив дівчину, йшов злодій, побачив стражника і кинувся бігти. Біг малюк, побачив чудовисько, злякався і заплакав. У всіх випадках дерево залишалося деревом ».
Тепер давайте поговоримо про рівні мотивації. Напевно, практично всі чули про піраміду Маслоу і трьох мізках людини (рептилій, ссавців, кора головного мозку (людини)). В якійсь мірі це все про одне й те ж. Рівень інстинктів — виживання (мозок рептилії). Соціальний рівень — добре відображається через емоції. Ось з корою головного мозку все не так просто на відміну від попередніх рівнів. Вона має вплив на реакцію. Адже розум вміє бачити можливий результат і, як правило, бачить найгірший.
Як в анекдоті: «Пішов мужик за праскою до сусідки. Поки йде, думає: ось постукаю — те та се і …, доведеться одружитися і буде вона мене пиляти. І нафіга мені? Сусідка відкриває двері. А мужик їй «Та йди ти …».
А найголовніший мозок за впливом на життя який? Рептилій. Варто людині розхвилюватися від своїх думок і інстинкти відключають вплив розуму і керують людиною як уміють. Реакцій-то всього три:
- ступор,
- втеча,
- агресія.
Все, скінчилася мотивація, йде ломка на дрова майже готової будови при агресії або … Загалом, хочете розібратися зі своєю особистою мотивацією? Тоді давайте розберемося з допомогою піраміди логічних рівнів Роберта Ділтса:
Оточення. Опишіть факти — що, де, коли. Що мене оточує? Ким і чим я себе оточую? Хто я як оточення для інших людей?
Поведінку. Опишіть свої дії. Що я найчастіше роблю по життю, які мої плани?
Здібності, Навички, Стратегії. Опишіть, як робите. Що я вмію, що вмію найкраще, що я люблю робити?
Переконання, Цінності. Опишіть ступінь важливості. Чому я так дію? Чим обґрунтовую причини своїх вчинків?
Цінності. Навіщо, в ім’я чого я роблю те чи інше? Що для мене найважливіше? Які мої головні цінності життя? Hа цьому рівні живуть, діють і героїчно приймають мученицьку смерть борці за віру і за ідею всіх сортів і відтінків.
Ідентичність. Опишіть розуміння своєї суті. Хто я? У чому головному я відрізняюся від інших людей?
Місія, Духовність, Вища мета, Внесок у світ. Куди мені розвиватися? Ким я можу бути, розвиваючись? Яке моє призначення? Навіщо я тут?
Кожен наступний логічний рівень — від місії до оточення — повинен відповідати попередньому: наприклад, якщо заявлена нова здатність, то повинні бути і дії, що її реалізують і розвиваючі, і контексти, в яких ці дії будуть проводитись.
А тепер, коли ви все-таки добралися до кінця, за що вам величезне спасибі, і отримали в користування потрібний інструмент, думаю, і самі розберетеся що ж саме буде з вашою мотивацією для досягнення будь-якого результату.